100-årsjubileum for Raumabanen 20. september

20. september 2024 er den store dagen for Raumabanens 100-årsjubileum. Historielaget bidrar til arrangementet med tale på Bjorli stasjon og festforestilling klokken 19.

Slik er hele programmet for dagen:

Kl. 08.30: Folkefesten starter på Dombås stasjon.

– Dovre bygdekvinnelag serverer frokost på perrongen.

– Taler ved ordfører, Jernbanedirektoratet og Bane NOR.

– Musikkinnslag ved Jernbanens musikkorps, Sigurd Brørs og Martine Haugen, Dombås musikkforening, Lesja og Dovre kulturskole.

– Elevene ved Dovre barneskole danser BlimE!-dansen.

Kl. 10.10: Jubileumstoget reiser fra Dombås stasjon.

Kl. 11.45: Festen fortsetter på Bjorli stasjon.

– Pølse og drikke til fremmøtte.

– Taler ved ordfører, Bane NOR og historielag.

– Musikkinnslag ved barnekor, Synne Vo og Jernbanens musikkorps.

Kl. 13.45: Verma stasjon:

– Bygdekvinnelaget serverer lefse og kaffe.

– Kransenedleggelse på Kongebautaen og bautaen for de som mistet livet under byggingen av Raumabanen.

– Historiske foredrag og demonstrasjon av steinhugging og smiing.

– Musikkinnslag ved Rauma spelemannslag og Jernbanens musikkorps.

Kl. 15.35: Jubileumstoget ankommer Åndalsnes.

– Offisielt program frem til kl. 18 med festtaler, musikalske innslag og underholdning.

Lokstallen holder åpent for besøkende mellom kl. 12 – 18. Her kan du blant annet se togmateriell på nært hold, se hvordan arbeid på banen utføres og prøve deg i lokførersimulator.

Kl. 19.00: Festforestilling i Rauma kulturhus.

Raumabanen feires med en kveld med musikk, sang, store bilder, nostalgi, nærhet, respekt og humor. Det blir nydelig musikk, vakker sang og interessante historier.

De som er med:
Åndalsnes Musikkforening
Rauma Kulturskole
Lesja og Lesjaskog sangkor
Rauma spelemannslag
Guro Aarø Scarfi
Per Arne Skomsø

Det blir salg av jubileumsboka 100 år på skinner i kulturhusets foaje fra klokken 18:00:

Kl. 21.00: Gratiskonsert med Polkabjørn og Kleine Heine. Denne delen av arrangementet har 18-årsgrense.